Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Følgevirkninger af ordblindhed

Følgevirkninger af ordblindhed

Elever med ordblindhed har som udgangspunkt ikke svært ved at forstå tekst eller udtrykke sig skriftligt. Eleverne kan dog få svært ved dette som følge af manglende læseerfaring og manglende øvelse i at formulere sig på skrift. Det er derfor meget vigtigt, at elever med ordblindhed/læse-stavevanskeligheder bliver kompenseret for deres vanskelighed, så den isolerede vanskelighed ikke resulterer i en begrænset læseforståelse eller evne til at formulere tekster i skolen. Eleverne kompenseres for vanskeligheden ved at anvende læse-skrivestøttende it-redskaber, der kommer blandt andet kan give eleven ordforslag og læse tekst højt. 

Andre følgevirkninger af ordblindhed kan blandt andet være

  • udfordringer på koncentrationen, når det gælder om at læse eller skrive
  • svært ved at tilegne sig fremmedsprog
  • manglende lyst til skolearbejde
  • svært ved at overskue tekster og lektier generelt

 

Eksempler på emotionelle følgevirkninger af ordblindhed

  • Tidligt nederlag i skolen ​kan give en følelse af at være anderledes og dum ​
  • Lavt selvværd​
  • Frustration over forskel mellem evner og formåen​
  • Undgåelsesstrategier (toiletbesøg, dimsen)
  • Uhensigtsmæssig adfærd
    • forstyrrende, pjattende, ukoncentreret, aggressivitet
    • stille, introvert, melder sig ud af undervisningen/fællesskabet, passivitet
  • Fysiske reaktioner fx ondt i maven ​
  • Skolevægring