Hvad kan man være opmærksom på?
I nedenstående punkter gives eksempler på hvilke tegn, man kan være opmærksom på i indskolingen og mellemtrin/udskolingen. Hvis du oplever, at din elev eller dit barn har svært ved fx bogstavernes lyde og laver læse- og/eller stavefejl, der er karakteristiske for elever med ordblindhed, så tag fat i læsevejlederen på din skole, der kan hjælpe med at teste og udrede. I kan sammen herefter lave en plan for, hvordan eleven bliver støttet bedst muligt.
Opmærksomhedspunkter ift. tidlige tegn på ordblindhed i 0.-3. klasse
- Der er ordblindhed i elevens familie
- Eleven har svært ved at tillære sig bogstavernes navne og form
- Eleven er udfordret på sin lydlige opmærksomhed fx at kunne sige den første lyd et ord
- Eleven har svært ved at forbinde bogstav med lyd og/eller lyd med bogstav
- Eleven har (haft) sproglige vanskeligheder
- Eleven benytter ikke-lydlige strategier til læsning (udenadslære, gætter ud fra billeder, gætter ud første bogstav i ordet)
- Eleven har nedsat verbal hukommelsesspændevidde (har fx svært ved at huske en sætning og gentage den)
Opmærksomhedspunkter ift. tegn på ordblindhed i 4.-9. klasse
- Eleven læser med nedsat læsehastighed
- Elevens læse-/stavefejl er karakteristiske for elever med ordblindhed (Lydstridige fejl). Det kan fx være:
- Ombytninger - fx birk > brik
- Forvekslinger – fx biks – bits
- Udeladelser – fx katastrofe > kastofe
- Tilføjelser – fx slut > slute
- Eleven har svært ved at forstå alderssvarende tekster, som han/hun læser uden oplæsningsstøtte
- Elevens niveau v. læsning og skrivning af tekster, er lavere end elevens mundtlige niveau
Referencer
Elbro, C. (2007). Læsevanskeligheder. København: Hans Reitzels Forlag.
Elbro, C. (2014). Læsning og læseundervisning (3rd ed.). København: Hans Reitzels Forlag.
Elbro, C., Borstrøm, I., & Petersen, D. K. (1998). Predicting Dyslexia from Kindergarten: The Importance of Distinctness of Phonological Representations of Lexical Items. Reading Research Quarterly, 33(1), 36–60. http://www.jstor.org/stable/748172