Læsning

Se video om, hvordan man kan læsetræne med sit barn derhjemme på vores YouTube-kanal her.

Læselyst

Læselyst er vigtig. Læs gerne sammen med dit barn og i en overkommelig mængde. Det er bedre med 5 minutters højtlæsning for en voksen end 20 minutters stillelæsning alene. I kan også prøve at skiftes til at læse en sætning eller et afsnit ad gangen. Her kan du som forældre samtidig være et en god læse-rollemodel, der bruger gode læsestrategier.

Dit barn kan med fordel veksle mellem at læsetræne og lyttelæse​​.

Fordele ved lyttelæsning

• Mulighed for en god læseoplevelse på alderssvarende niveau
  • Styrke læseforståelse, ordforråd og tekstforståelse
  • Fokusere på tekstens indhold fremfor læsning (afkodning)
  • Øge læselysten

I forbindelse med projektet Læsesucces for ordblinde børn - et tværfagligt samarbejde om ordblinde børns læseudvikling (Nationalt Videnscenter for Læsning) er der udviklet en plakat til forældre, som vejleder i gode strategier til lyttelæsning. Hent plakaten i bunden af siden.

Læsetræning

Læseniveau

Når man læsetræner, er det vigtigt at finde et passende niveau at læse på, så teksten ikke er for let eller for svær.

• Start hellere på et lavere niveau og øg sværhedsgraden gradvist
  • Når dit barn læser højt, kan sværhedsgraden være højere, end hvis barnet læser alene
  • Hvis dit barn læser alene: Find en tekst, hvor dit barn kan læse 9 af 10 ord uden problemer

Læsestrategier

Før man kan læse hurtigt, er det en forudsætning at man kan læse rigtigt. Elever med læsevanskeligheder/ordblindhed skal derfor ikke træne læsehastighed​​​. De skal i stedet fokusere på at træne at bruge gode læsestrategier, når de møder et svært ord.

gode læsestrategieruhensigtsmæssige læsestrategier

lyttelaeseplakat (2).pdf

Shape Created with Sketch.