Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Ordblindevenlig undervisning

Formålet med ordblindevenlig undervisning

Elever med ordblindevanskeligheder skal kunne deltage på lige vilkår med de andre elever i klassen. Dette sikres ved at eleverne får udleveret alle undervisningsmaterialer digitalt, og at eleven  støttes i at anvende læse-stave-kompenserende it-redskaber i alle fag.

Fordelene ved at arbejde ordblindevenligt i klassen kan derudover være, at man som lærer støtter eleven med ordblindhed i at arbejde selvstændigt. Eleven med ordblindhed får faglig selvtillid, fordi man som lærer har fokus på at tilpasse opgaverne til eleven, så de har mulighed for at løse den. De didaktiske tiltag gavner hele klassen og ikke kun eleven med ordblindhed. 

Didaktiske tiltag

  • Snak om ordblindhed på klassen (accept fra eleven selv og klassen)
  • Alle undervisningsmaterialer er udleveret digitalt, så eleven selv kan læse og skrive med sine it-redskaber
  • Opgaven er afgrænset og overskuelig for eleven 
  • Opgaven skal tilpasses til eleven

Læs mere i underfanerne her, om de enkelte didaktiske tiltag, du kan have fokus på i din undervisning. 

Hvilke elever?

Kontakt læsevejlederen eller klasselæreren og få en oversigt over, hvilke elever, der har behov for at anvende kompenserende it-redskaber i undervisningen og/eller har været på kursus på Kompetencecenter Dyslexia. Det er vigtigt, at alle elevens lærere er informerede om elevens behov for at anvende it-redskaber, da eleverne skal læse og skrive i alle fag. 

 

Se også vores oplæg om ordblindevenlig undervisning her. 

Find e-bog om ordblindevenlig undervisning her (Udviklet af Kompetencecenter Dyslexia i samarbejde med Copenhagen film til projektet "Læsning, læring og livskvalitet" i 2021).

Som en del af projektet Læsesucces for ordblinde børn (Nationalt Videnscenter for Læsning) er der lavet en video om teknologibaserede læsestrategier. Den findes her: https://youtu.be/eUcHG2NMQpc