Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

FAQ

Find spørgsmål og svar om ordblindhed, it-redskaber og Kompetencecenter Dyslexia her.

  • Mit barn har ikke lyst til at læsetræne. Hvad kan jeg gøre? 

Det er vigtigt, at det med at læse ikke bliver en sur pligt eller en kamp derhjemme, men noget som barnet er motiveret for at gøre. Find en tekst at træne på, hvor niveauet er passende til dit barn. Teksten skal ikke være for svær og ikke er for let. Snak med dit barn om, at det er en træningssituation, og at teksten derfor ikke altid er spændende. I kan fx sætte 5 minutter af til at læsetræne engang imellem og ikke nødvendigvis 20 minutter hver dag. I kan skiftes til at læse i bogen, så den voksne læser lidt, og så lytter barnet og omvendt.

Hvis dit barn slet ikke er motiveret for at læsetræne, så hold en pause! Fokusér i stedet på, at dit barn kan fx lyttelæse gode alderssvarende bøger på fx Nota.dk, så dit barn får stimuleret sit ordforråd, sin læseforståelse og sin generelle forståelse for tekster. Man kan også fokusere på, at barnet bliver rigtig god til at bruge sine it-redskaber, og så er det det, I arbejder med i en periode. 

Du kan på vores YouTube-kanal finde et oplæg om læsetræning, og hvordan du støtter dit barn derhjemme. Følg dette link

  • Er det ikke snyd at bruge it-redskaber?

It-redskaber støtter elever med ordblindhed, ligesom et par briller hjælper svagtseende. Det er et hjælpemiddel, der kompenserer for en funktionsnedsættelse, og er altså med til at gøre elever med ordblindhed i stand til at arbejde på samme niveau som andre elever. Det er vigtigt, at både elev, forældre og elevens klassekammerater og lærere er opmærksomme på, at det IKKE er snyd at anvende it-redskaber. It-redskaberne giver adgang til, at eleven kan anvende alle de ord, som eleven har i sit ordforråd, når eleven skal skrive. Når eleven skal læse klassens tekster, giver det adgang til tekstens indhold, så eleven ikke skal bruge energi på at afkode, hvad der står.

  • Går ordblindheden væk?

Nej. Ordblindhed er en specifik indlæringsvanskelighed, der varer hele livet. Ordblindhed er store vanskeligheder med at lære at læse og skrive. Ordblindhed forsvinder ikke af sig selv i løbet af opvæksten, og selv en særlig pædagogisk indsats til elever med ordblindhed får ikke ordblindheden til at forsvinde. Ofte vil elever med ordblindhed have vanskeligheder med skriftsproget hele livet igennem (Kilde: Arnbak og Borstrøm). Det er derfor meget vigtigt, at man som elev med ordblindhed bliver kompenseret for vanskelighederne bl.a. ved hjælp af it-redskaber.

  • Hvis mit barn bruger it-redskaber, lærer mit barn så aldrig at læse?

For mange elever med ordblindhed er det ikke en umulighed at lære at læse, men deres læseniveau er/bliver ofte ikke alderssvarende. Derfor er det vigtigt, at man ser på læseformålet, når elever med læsevanskeligheder skal læse en tekst. Er formålet med teksten, at barnet skal få viden, øge ordforråd, kunne svare på spørgsmål efterfølgende? Så skal eleven benytte lyttelæsning. Er formålet med teksten, at eleven skal træne sine læsefærdigheder, afkodning, bogstav-lyd-kendskab? Så kan eleven læse selv med øjnene. Her er det vigtigt, at eleven læser en tekst, der passer til elevens træningsniveau. Læs mere om at læsetræne her.  

  • Hvordan støtter jeg mit barns læseudvikling?

Du kan læse her om, hvordan du kan støtte dit barns læseudvikling. Du kan også se vores video om læsetræning på YouTube her.

  • Hvornår skal jeg stoppe med at fokusere på at læsetræne? Hvornår er nok nok? 

Det kan altid være givtigt for elever med ordblindhed at træne deres læsning. I mange tilfælde vil træningen dog ikke kunne 'fixe' læsevanskelighederne, således at eleven kommer til at læse alderssvarende. Det er derfor enormt vigtigt, at eleverne lærer at bruge deres it-redskaber, der er adgangsbillet til, at eleverne kan udnytte deres fulde faglige potentiale. Et pejlemærke for, hvornår man kan prioritere tid til at træne it-kundskaber fremfor læsefærdigheder uden it-redskaber er, når eleven kommer i udskolingen, altså omkring 6. klasse. Som sagt kan man stadig læsetræne, men træningen skal ikke prioriteres over fx fagligt indhold, forberedelse til timerne, træning af it-redskaber og arbejde med alderssvarende tekster. 

  • Må mit barn bruge sine it-redskaber til eksamen? 

Elever, der er diagnosticerede ordblinde med Den Nationale Ordblindetest eller tilsvarende kan gå til prøve på det, der hedder 'Særlige vilkår'. Når man som elev med ordblindhed går til prøve på særlige vilkår, må man bruge sine it-redskaber til alle afgangsprøverne - både skriftlige og mundtlige. Der er derudover retningslinjer for, hvor meget ekstratid du kan få til hver prøve. Du kan finde Undervisningsministeriets vejledning til prøver på særlige vilkår her. Du kan finde Kompetencecenter Dyslexias vejledninger her

  • Hvilken gavn har eleverne af at bruge it-redskaber, hvis de ikke har ordblindhed? 

Kompenserende it-redskaber kan hjælpe eleverne med at få adgang til at arbejde med tekster selvstændigt, fx vha. oplæsning eller ordforslag (stavehjælp). Elever, der har behov for denne type af kompensation, er både elever med en ordblindediagnose, men kan også være elever med læse-stavevanskeligheder, elever der er tosprogede mm.  It-redskaberne giver blandt andet eleverne mulighed for

  • at deltage i undervisningen på lige fod med de andre elever i klassen 
  • at tilegne sig viden og opbygge et større ordforråd 
  • at få erfaring med skriftsprog (læseforståelse og skriftlighed) 

Ovenstående færdigheder er essentielle i forhold til at klare sig godt både til prøver, men også generelt i uddannelsessystemet. Det er derfor vigtigt at overveje fordelene i brugen af it-redskaber i undervisningen, også selvom eleven måske ikke kan bruge hjælpemidlerne til afgangsprøverne i 9. klasse. Det er er dog en fordel at undersøge, hvilke hjælpemidler eleven må medbringe til prøverne, så dette kan gøres klart for eleven og elevens lærere og forældre. 

  • Hvad kan jeg få af hjælp til mit barn med ordblindhed i Gentofte Kommune? 

Du kan læse mere på vores hjemmeside her og her om hvilke muligheder Gentofte Kommune har til elever med ordblindhed.