Hvordan udleverer jeg materialer digitalt?

For at elever med ordblindhed kan anvende deres it-redskaber er det en forudsætning, at de får udleveret klassens materialer digitalt. Find tips her til, hvordan du som lærer kan støtte din elev i at arbejde digitalt.

Det er vigtigt, at læreren finder et sted at dele links og filer med eleverne. Dette kan fx være at dele links og filer på MinUddannelse eller i en delt mappe i Gskoler (OneDrive). Det er en fordel, at alle lærere i lærerteamet deler filer med eleverne på samme måde.

Online portaler

Online portaler (Clio Online, Gyldendal, Alinea mm.), hjemmesider, I-bøger og alt andet tekst på internettet kan eleverne få læst højt med AppWriter Cloud, såfremt hjemmesiden er åbnet i Google Chrome. Eleverne kan også anvende online portalens egen oplæsningsfunktion.

Skolebøger

Skolebogssystemer som klassen arbejder i en fysisk bog som  fx Fandango og Kolorit kan downloades som PDF-filer fra Nota.dk. Eleverne skal gemme deres skolebøger lokalt på computeren, fx i en mappe på skrivebordet. Dette skal kun gøres én gang. Når skolebogen er downloadet skal eleverne åbne deres skolebog i AppWriters PDF-fremviser, for at de kan få læst skolebogen højt med AppWriter. Hjælp gerne eleverne i starten af skoleåret med at finde de rigtige bøger, som skal downloades. Mind også gerne eleverne om, at de skal åbne deres skolebøger på computeren.

Skønlitteratur, der skal læses i undervisningen, som fx romaner, noveller eller tegneserier ligger som lydbøger på Nota.dk eller på eReolen Go!. Lydbøger kan lyttes til online, og man skal derfor ikke downloade dem. Det kan være en god idé, at man som lærer undersøger inden et litteraturforløb, hvor eleven kan lyttelæse bogen.

Kopiark

Plan A for kopiark

Undersøg, hvor du har kopien fra:

• Er det fra en hjemmeside/onlineportal? Eleverne kan få det læst højt fra nettet via et direkte link til hjemmesiden.

• Er det downloadet fra en hjemmeside (fx. dansktip.dk)?  Dokumentet kan downloades og udleveres til eleverne digitalt som Word-dokument eller PDF-fil.

• Er materialer kopieret fra en skolebog? Eleverne kan downloade skolebogen fra Nota.dk og finde de sider, du har udleveret. Hjælp evt. eleverne med at finde den rigtige bog og side.

Plan B for kopiark

• Scan teksten ind til eleven vha. fx appen Microsoft Office Lens, eller på skolens kopimaskine. Find en videoguide her, til hvordan du bruger app’en.
  • Eleverne kan også selv scanne tekst ind med Microsoft Office Lens, og alternativt kan de bruge apps som Google Oversæt eller Prizmo Go til at få teksten læst højt direkte fra telefonen. Det er en forudsætning her, at eleven har adgang til sin mobil i undervisningen.