Særligt i sprogfagene

Elever med ordblindevanskeligheder kan have svært ved at identificere lyde, huske dem og at genkalde dem – især på fremmedsprog. De har behov for mange gentagelser af lyde, ord og sætninger. Det er derfor vigtigt, at elever med ordblindevanskeligheder også bliver støttet i fremmedsprogsundervisningen. Der er derfor særlige elementer, man kan være opmærksom på som underviser i engelsk/tysk/fransk.

It-redskaber

AppWriterAppWriter logo

Eleven kan læse med AppWriter på engelsk/tysk/fransk ved at skifte sproget i menulinjen. Husk evt. at sætte læsehastigheden lidt ned.

Eleven kan skrive med AppWriter på engelsk/tysk/fransk. Eleven skal lytte til lydene. Skriv 1-2 bogstaver og lytte til ordforslagene. Eleven kan med fordel også anvende tale-til-tekst.

Nogle elever med ordblindhed udfordringer med bogstaver, lyde, læsning og skrivning, kan give udfordringer med også at tale og forstå fremmedsprog. Dette kan resultere i at elever i fx udskolingen kan have et niveau i sprogfagene, der svarer til indskolingen. Denne niveauforskel bliver ikke udlignet af, at eleven anvender ordforslag og oplæsningsstøtte. Hvis eleven ikke kan forstå det han/hun får læst højt, eller ikke kan formulere sig mundtligt eller skriftligt, kan eleven ikke profitere af it-redskaberne. Vi anbefaler derfor på Kompetencecenter Dyslexia, at denne elevgruppe anvender Google Oversæt, som et redskab til at kunne deltage i den almene sprogundervisning. Google Oversæt kan ikke anvendes til afgangsprøverne, men det er en metode, der vil have positiv indvirkning på elevernes indlæring, da de får mulighed for at deltage i undervisningen på alderssvarende niveau, forstå og arbejde med sproget, hvilket kan give en positiv afsmitning på resultatet ved afgangsprøverne. Hvis eleven skal træne sine sprogkundskaber, skal færdighederne trænes på elevens eget niveau.

Google Oversæt logo

Når eleven skal læse og forstå tekst

1. Lyt til teksten på engelsk/tysk/fransk
  2. Brug Google Oversæt (lav et bogmærke)
  3. Kopiér teksten ind i Google Oversæt
  4. Kopiér den danske tekst ind i dit dokument
  5. Lyt til teksten på dansk
  6. Lyt til teksten på engelsk/tysk/fransk igen

Når eleven skal skrive og formulere sig

1. Skriv teksten på dansk og brug de ord du kan på engelsk/tysk/fransk
  2. Lyt til og ret din tekst med AppWriter
  3. Brug Google Oversæt til at oversætte din tekst til engelsk/tysk/fransk
  4. Lyt teksten igennem med AppWriter og ret teksten til, hvor det ikke giver mening.

Fremlæggelser

For mange elever kan det være krævende og/eller pinligt at fremlægge for klassen, hvis de skal læse højt fra et slide og ikke føler sig sikre på, hvad der står. Lav gerne en klar aftale med eleven om, hvordan de synes det er rart at fremlægge. Man kan bruge disse to metoder til fremlæggelse med it-redskaber på fremmedsprog

• AppWriter kan læse elevens slides/tekst højt til fremlæggelsen
  • Eleven kan lytte til AppWriters højtlæsning af slides/tekst (med høretelefoner) og gentage umiddelbart herefter.