Solhold 5.-6.kl.

Solhold på Kompetencecenter Dyslexia (Skoleåret 2022-23 )

Introduktion til forløbet

Solholdet på Kompetencecenter Dyslexia er et særligt forløb tilrettelagt til elever, der grundet deres ordblindevanskeligheder har (store) udfordringer med at kunne deltage i klassens undervisning på lige fod med de andre elever. Forløbet har fokus på eleven med ordblindhed, men i høj grad også de miljøer eleven befinder sig i (se figur 1), hvilket skal øge den faglige og sociale trivsel hos eleven.

Model over solhold

Figur 1. Model over involverede parter i et Solholdsforløb på Kompetencecenter Dyslexia. Eleven er i centrum, og der er også fokus på at involvere skoleledelse, forældre, lærerteam, læsevejleder, klassen og ressourcepersoner. Kompetencecenter Dyslexia støtter både eleven og de miljøer eleven befinder sig i.

Elevprofil

Elevkandidater til et Solhold er 5.-6. klasseelever, der tidligere har modtaget kursus på Kompetencecenter Dyslexia. Det er en forudsætning, at eleverne har motivation for at anvende kompenserende it-redskaber i og udenfor undervisningen. Eleverne skal have en ordblindediagnose og være udfordrede af deres ordblindevanskeligheder i hverdagen i sådan en grad, at det har indflydelse på den faglige og sociale trivsel. Det er derudover vigtigt, at der er tid og overskud til at fokusere på Solholdsforløbet, så der ikke er for meget andet, der fylder i elevens hverdag fx meget fravær eller udredning i PPR.

Formål

Formålet med Solholdet er at øge elevernes faglige og sociale trivsel. Dette mener vi sker, ved at eleven får mulighed for at deltage på lige fod med de øvrige elever i klassen ved hjælp af deres it-redskaber, så de kan arbejde mere selvstændigt og bedre indgå i fx gruppearbejde. Kursusgangene på Kompetencecenter Dyslexia har fokus på it-redskaber, men også fokus på succesoplevelser og hvordan eleverne på holdet kan få et ’pusterum’, når de er på holdet.

Aktiviteter ifm. Solholdsforløbet

Opstartsmøde med lærerteams

Inden eleverne skal på kursus første gang afholdes et opstartsmøde mellem en skolekonsulent fra Kompetencecenter Dyslexia og elevernes lærerteams. Til opstartsmødet er der lagt op til sparring omkring ordblindevenlig undervisning og at lave konkrete aftaler ift. opfølgningen i klassen/co-teachingforløbet (læs mere herunder, under punktet “Opfølgning i klassen – co-teachingforløb”)

Fire kurser for eleverne

Eleverne på Solholdet, skal på kursus fire gange i løbet af skoleåret 22-23. Kurset varer en uge og er hver dag fra kl. 8.30-13.30. Kurset afholdes i Kompetencecenter Dyslexias lokaler på Munkegårdsskolen. I forbindelse med første og tredje kursus afholdes lærer-elev-dag for elevernes lærere. Kursets primære formål er, at eleverne bliver klædt på til at deltage med deres it-redskaber i klassens undervisning. Vi vil derfor fokusere på, hvordan man bruger it-redskaber i de enkelte fag og til fx skriveopgaver og fremlæggelser. Undervisningen vil være meget struktureret, forudsigelig og med flere pauser, således at eleverne kan overkomme, de opgaver de bliver stillet i undervisningen.

Skriftlig evaluering

Efter første og sidste kursus vil skole og hjem modtage en skriftlig evaluering fra underviseren på Kompetencecenter Dyslexia. I evalueringen er undervisningsindholdet beskrevet, der er resultat af evt. læsetest, og der står bl.a. anbefalinger til, hvordan eleven bedst muligt støttes i skolen.

Forældremøde og Dyslexia-hjem-samtaler

I forbindelse med første kursus inviteres elevernes forældre til at deltage i et forældremøde, hvor vi bl.a. skal tale om, hvordan man kan støtte sit barn med ordblindhed hjemme og i skolen. Forældrene inviteres derudover til ”Dyslexia-hjem-samtaler” efter deres barn har været på kursus første gang, hvor vi taler om evalueringen og kursusindhold. Tidspunkt for Dyslexia-hjem-samtalen står i forældrebrevet.

Opfølgning i klassen – co-teachingforløb

Efter første og tredje kursus vil en skolekonsulent fra Kompetencecenter Dyslexia følge op i elevernes undervisning på deres respektive skole. Formålet med besøgene er bl.a. at støtte op om elevernes anvendelse af it-redskaber og generelle deltagelse i undervisningen og derudover sparring med lærere/ressourcepersoner. Metoden vi bruger til opfølgning i klassen fra skoleåret 22-23, vil være inspireret af co-teaching. En skolekonsulent fra Kompetencecenter Dyslexia vil deltage i elevens almene undervisning og støtte klassen og læreren i at arbejde ordblindevenligt, fx ved at lave stationsundervisning med fokus på brug af AppWriter. Formålet med opfølgningen er at støtte op om elevens anvendelse af it-redskaber og generelle deltagelse i undervisningen. Derudover har opfølgningen fokus på at give sparring til elevens lærere/ressourcepersoner.

To statusmøder

I forbindelse med anden og fjerde kursus afholdes et statusmøde mellem Kompetencecenter Dyslexia, hjemmet og skolen. Formålet med møderne er at tale om status for forløbet, trivsel, brug af it-redskaber og hvad der skal ske fremadrettet. Datoerne for statusmøderne aftales løbende med lærerteam og forældre.