It-redskaber

Husk altid computer, høretelefoner og oplader med i skole hver dag!

Idéer til lektielæsning hjemme

Inden skoleåret går i gang, kan det være en god idé at hjælpe dit barn med at downloade og gemme skolebøger fra Nota​.dk. Kig løbende på ugeplanen/MinUddannelse sammen og se, om der er tekster, der skal downloades. I kan sammen snakke om klassens tekster og opgaver, så barnet er forberedt til undervisningen. Støt også gerne dit barn i at holde orden på sin computer (både online og på computerens skrivebord), så det er let at arbejde digitalt.

Skrivning med it-redskaber

Når dit barn har svært ved at stave til et ord, så støt dit barn i at stave selv med AppWriter. Denne video handler om, hvordan man skriver med AppWriter. Mind om disse strategier til at finde ordet:

• Hvad kan du høre? (lydstavning)
  • Har du prøvet at indtale ordet? (tale-til-tekst)

Støt derudover dit barn i at rette sine tekster selv med AppWriter. Lyt gerne teksten igennem sammen. Denne video handler om, hvordan man retter sin tekst med AppWriter.

Tal positivt om it-redskaberneblomst

Når man har ordblindhed er det et vilkår at anvende it-redskaber. Det er derfor vigtigt, at eleverne får et positivt billede af it-redskaberne, så de har lyst til at anvende dem i hverdagen.

Når en tekst læses højt med AppWriter, lyder det ikke ligesom når en rigtig person læser teksten højt. AppWriters stemme er en computerstemme, hvilket gør, at stemmen ikke altid udtaler ordene korrekt. Det vigtigste, når man bruger oplæsningsstøtte, er, at man har forstået tekstens indhold. Tal derfor gerne med dit barn om, at man skal vænne sig til at lytte til stemmen, og at man godt kan forstå teksten, selvom det indimellem lyder mærkeligt.

Det er vigtigt, når en elev anvender it-redskaber, at eleven ved, at det ikke snyd at bruge it-redskaber til læsning og skrivning. It-redskaberne hjælper eleven, ligesom et par briller hjælper en person med svagt syn. Læs evt. mere her på vores FAQ

Samarbejde med skolen

Det er en god idé at tale med dit barns lærere om, at dit barn skal anvende it-redskaber i undervisningen, og hvordan I kan samarbejde omkring dette. Det kan også være en idé at tale med lærerne om, om opgavemængden skal sættes ned, så dit barn bedre har mulighed for at følge med i undervisningen.