Læsning og skrivning med og uden it

For mange elever med ordblindhed er det ikke en umulighed at lære at læse og stave, men deres niveau er eller bliver ofte ikke alderssvarende. Derfor er det vigtigt, at man ser på læse- og skriveformålet, når elever med ordblindevanskeligheder skal arbejde med læsning og skrivning.

Læsning

• Er formålet med teksten, at barnet skal få viden, øge ordforråd, kunne svare på spørgsmål efterfølgende? Eleven skal benytte it-redskaber, der kan læse teksten højt (lyttelæsning).
  • Er formålet med teksten, at eleven skal træne sine læsefærdigheder, afkodning, bogstav-lyd-kendskab? Eleven skal læse selv med øjnene. Her er det vigtigt, at eleven læser en tekst, der passer til elevens træningsniveau. Læs mere om at læsetræne her.

Skrivning

• Er formålet med opgaven, at eleve skal svare på spørgsmål, skrive en stil, skrive diktat? Eleven skal benytte it-redskaber (ordforslag og tale-til-tekst).
  • Er formålet med opgaven, at eleven skal træne sine stavefærdigheder, lyd-bogstav-kendskab? Eleven kan skrive uden it-redskaber. Her er det vigtigt, at eleven træner på et niveau, der passer til eleven.